søndag den 23. oktober 2011

Ecuador part 4

Som i den famøse evergreen-serie "Dødbringende Våben" er vi nu nået til part 4 og dermed den sidste del af rejsen i Ecuador.

Onsdag var en sorgens dag, hvor vi havde sidste skoledag (dog uden at kaste frosne karameller), og sidste arbejdsdag i vores foundation, hvor vi har arbejdet med udsatte børn i alderen 6-12.
Selvom vi kun havde været der i én måned havde de forberedt en flot afskedsceremoni med kager, sodavand og taler fra børnene. Børnene i min afdeling havde alle skrevet et kort til mig, og det lykkedes mig at få to piger til at græde, da de på skift fik "farewell-krammere". Netop de 2 piger havde været fantastisk søde, så jeg blev også lidt sentimental - lidt samme følelse, som da jeg så reklamen for Merci-chokolade i tv første gang.
Set i bakspejlet har Simon og jeg haft en rigtig spændende og udfordrende måned som volontører, og perioden på én måned passede perfekt. Vi har været ekstremt heldige at kunne bo gratis ved en sød og åben familie, som vi har haft mange sjove oplevelser sammen med, medens vi langsomt har nedbrudt sprogbarrieren med vores spanskundervisning 3 gange om ugen.

Torsdag og fredag var vi dermed klar til en frisk start og for alvor begynde vores backpacker-trip i Sydamerika. Og hvilken bedre start end at bestige verdens højeste aktive vulkan iført utallige lag skitøj, isøkser, reb, bælter og pigsko... En gletscher-dækket bjergtop i Andesbjergene på 5900 meter (højere end Kilimanjaro).
Torsdag morgen kørte vi op til en basecamp i 4800 meters højde, hvor vi skulle hvile, indtil vi kl. 01 skulle begynde bestigningen og forhåbentlig ramme solopgang, når vi nåede toppen.
Selvom vi efter 1 måned i Quito burde have akklimatiseret os til højden gik det alligevel helt galt for yours truly. Jeg brugte derfor hviletiden i basecampen på at få tømt kroppen for samtlige væsker ud af begge ender (excuse my french) kombineret med mavekramper og kulderystelser. Fik også brug for mit dyriske "hvæs" igen, da en bjerg-ræv kom lidt for tæt på mig, da jeg stod udenfor basecampen i nattens mulm og ofrede mig.
Med en god portion højdesyge, stædighed og dumdristighed meldte jeg mig alligevel klar til guiden kl. midnat og vi begyndte langsomt opstigningen iført pandelamper.
Det endte med at blive det absolut hårdeste fysiske jeg har prøvet i mit liv. Et sted mellem 43-46 gange hårdede end at være midtbanemotor i serie 4. En opstigning med balancering på vulkansten, spring over dybe gletscherspalter og brug af isøkser og reb til at trække sig op på umulige steder. En ultimativ oplevelse i bedste Call of Duty-stil, som overgik mine vildeste forventninger til vores "lille" hike.
I denne højde er energi, sukker og vand vitalt, men alt hvad jeg indtog kom ud samme vej, så det endte med 9 timers fysisk afprøvelse, hvor jeg konstant vippede på grænsen uden at få energi indenbords.
Vi nåede dog alle toppen, men de sidste 2 timer var for mit vedkommende præget af smerte, trykken i lungerne og hallucinationer, hvor spanske ord fløj ned i mine nydannede fodspor. Bjergtoppen var dog kæmpe anti-klimaks, da skyer havde overtaget sigtbarheden, så jeg fejrede derfor min personlige triumf på toppen med min syvende omgang puke, en krammer fra guiden og en powernap på 10 minutter medens jeg i søvne nynnede "Står på en Alpetop" af Shubidua.
Derefter ventede en 2 timers nedtur (i bogstaveligste forstand), hvor vi endnu engang blev lokket over gletscherspaltere balancerende på et 10 cm bredt brædt, rapelling ned af gletschere og klatring med pigsko, som skulle tyres ind i de lodrette is-flader.
En vanvittig fed, mindeværdig og ekstrem oplevelse, jeg kun kan sammenligne med mit solospring i faldskærm. Tre ting er dog helt sikkert: 1) Højdesyge er lige så sjovt som grædende babyer. 2) Jeg gør det aldrig igen. 3) Jeg har nu bestiget et fucking bjerg på 5900 meter med højdesyge og uden mad og drikke.

Fredag aften sagde vi "adjøs" til vores ecuadorianske familie og tog en 10 timers natbustur til det sydlige Ecuador. Nu er vi havnet (via couchsurfing) hos et vaskeægte bøssepar, Mario og Patricio, i et 3 etagers palads i Cuenca. Indtil videre den absolut mærkeligste couchsurfing oplevelse med et excentrisk midalderende rigt par, hvor Simon og jeg har fået det ene ud af 5 soveværelser med hver vores king-size bed.

Huset har iøvrigt 4 badeværelser og består hovedsageligt af antikke møbler, kæmpe fladskærme og guld og glimmer overalt, medens Laila (husets maid) bliver hunset rundt som en slave og laver mad og gør rent. Når mændene er på vej ud af døren (porten) knipser de blot med fingrene og Laila henter straks deres jakker.
En mærkelig luksus at vænne sig til... Men egentlig meget behageligt :)
Planen er nu et par dage her i homoreden i Andesbjergene, hvorefter vi tager til surfstanden Mancora i Peru for at komme på samme højde med vandet igen.


Jeg kan forresten nu strege endnu en ting af på min "to-do-before-I-die"-liste, som er under konstant opbygning.
  1. Bestige en aktiv vulkan
  2. Spise KFC i Kentucky.
  3. Se Casablanca uden at falde i søvn.
  4. Se en opera.
  5. Spise sushi i Tokyo
  6. Køre i en limosine.
  7. Ae en kænguru i Australien
  8. Drikke "kaffe" på en coffeeshop i Amsterdam
  9. Få et hastighedsmeter op på max i en bil.
  10. Lave en 180 på snowboard
  11. Spise kobekød i Kobe.
  12. Joine the Mile High Club 
  13. Besøge alle kontinenter
  14. Dykke ved Great Barrier Reef
  15. Ride på en elefant
  16. Se pyramiderne i Egypten
  17. Fejre nytårsaften på Times Square
  18. Se en Champions League kamp
  19. Se Taj Mahal
  20. Spise en klam hot-dog ved en hot-dog stand i New York
  21. Se en John Forgerty koncert
  22. Kysse en pige jeg elsker i silende regnvejr
  23. Springe ud fra en 10-meter vippe
  24. Løbe et marathon
  25. Drikke tequila i Mexico
  26. Røre et dødt menneske
  27. Se Machu Pichu
  28. Arbejde som frivillig i udlandet
  29. Score et saksesparksmål i en fodboldkamp
  30. Medvirke i en spillefilm
  31. Spise noget mærkeligt (en levende krabbe)
  32. Se stonehenge
  33. Gå rundt i en ørken
  34. Blive far
  35. Springe solospring i faldskærm
  36. Flyve i en varmluftsballon
  37. Affyre en M16A4
  38. Safari i Afrika
  39. Stå med et ben på hver side af ækvator
  40. Komme først over verdens største fodgængerfelt i Japan
  41. Være med i TV-program
  42. Hinke over verdens bredeste gade
  43. Starte en slow-clap
  44. Køre over 100 km/t på ski
  45. Lære tegnsprogsalfabetet og udføre det på 15 sekunder
  46. Lære tegnsprog til basis niveau
  47. Mestre 5 forskellige cocktails
  48. Kører på longboard på Island
  49. Starte min egen succesfulde virksomhed
  50. Mestre 5 fingerspilssange på guitar
  51. Holde en tale foran +300 mennesker (TED Talk)
  52. Løbe hurtigere end metro-toget
  53. Have en succesfuld blog
  54. Gå caminoen
  55. Tage den første blomst
  56. Lær breakdancing
  57. Lær massage
  58. Mestre en sovs
  59. Læs bibelen
  60. Donere blod
  61. Vær vegetar for 1 måned
(Skriv endelig herunder, hvis der mangler noget på listen...)

2 kommentarer:

  1. Du er fantastisk. Jeg er helt vild med dig, Anders Juul! - Altås på den gode måde. Altså den måde, som ikke er forkert - i forhold til vores respektive situationer:)

    SvarSlet
  2. Arne,
    Jeg lover hermed at vi ordner følgende punkter, jævnfør din liste, i løbet af de næste 3 måneder: 3,4,6,9,17,23 og 27!

    SvarSlet