torsdag den 1. december 2011

Brasilien

På grund af vores stramme tidsplan blev det kun til 6 dage i Rio de Janeiro. Et sted, som var svært at forlade igen. Vi har i løbet af de 6 dage fået et fuldstændig fantastisk indtryk af byen gennem vores oplevelser, indtryk og især de folk vi har mødt.
Vi skrev en post på vores elskede couchsurfing-community, at Rio ville få besøg af 2 danske vikinger, som ledte efter nogle brasilianere at hænge ud med. Denne post blev besvaret af vanvittig mange hjælpsomme og imødekommende couchsurfere.
Samme dag vi ankom til Rio tog vi derfor hjem til couchsurferen Bruno, som formentlig havde verdens rundeste ansigt. Han var vært for en mindre forfest, hvor der blev diskuteret intellektuelle emner som politik, udddannelse og om nødder tilhørte kategorien frugt. Derefter tog vi på bar, hvor han insisterede på at betale for alt drikkelse - Oh btw: han var advokat for Maersk! Simon havde fået den sunde idé at skære ned på alkoholen, så jeg følte mig nødsaget til hamre mig igennem cachaça og caipirinhas for at leve op til vikingerygtet, der havde gået os forud.
Fluminense mod Vasco da Gama

Tømmermændende fulgte mig derfor på vej til fodboldkamp dagen efter, hvor lokalbraget mellem nummer 2 og nummer 3, Fluminense og Vasco da Gama, skulle afgøres.
Fluminense og deres portugisiske anfører Deco tabte dog 1-2 og måtte derfor give afkald på gulddrømmen for denne sæson.
Brasilianerne er fanatiske med deres yndlingssport og man kunne tydeligt mærke deres passion, som typisk blev udlevet ved at hamre i sæderne, sparke til muren og fyre kanonslag af. Se videoen herunder.
Alle brasilianere drømmer forresten om at blive den næste Pelé, Ronaldo eller Romario, så ingen gad at spille forsvar (hvilket barn drømmer også om at blive den næste Søren Colding?) Derfor bølgede kampen frem og tilbage (som mine tømmermænd) med kæmpe chancer, stolpeskud og saksespark i begge ender. Spændende kamp, som vi dog hurtigt skulle væk fra ved sidste dommerfløjt, da der var optræk til en god gang flyveskaller fra de pumpede hooligans med Vasco Da Gama tattoveringer på overkroppen.

Ignorer venligst min überjyske sætning midt i videoen. "Fuck - det er loco man"...

Favelaen.
Mandag spiste vi frokost med 2 couchsurfere og besluttede at tage en gåtur op gennem de fattige kvarterer som omgiver Rio De Janeiro. Kvartererne, som kaldes favelas, styres typisk af narkobander, men de sidste par måneder har politiet bekæmpet dem for at rydde op i Brasiliens gade inden VM i fodbold og OL melder sig i 2014 og 2016. Derfor charmede vores 2 kvindelige couchsurfere sig til en mindre politi-eskorte, så vi havde to fuld kampklædte "bodyguards" med os. Rart at have flinke og snaksalige betjente i baghånden, som også fik tillusket sig telefonnumre ud af pigerne :)

Samme aften mødtes vi med 2 andre couchsurfere og tog til en udendørs sambafestival efterfulgt af chilling ved en bar i Lapa-området omgivet af bredskuldrede damer med adamsæbler. Aftenens gyldne quote kom fra en besoffen mand, som skulle til at køre hjem i sin bil. I sin venstre hånd havde han bilnøglerne og i sin højre havde han en hel øl. Efter et kort øjebliks intens overvejelse kiggende skiftevis på begge hænder sagde han, "I don't drink and drive at the same time", hvorefter han bællede øllen, smed dåsen fra sig og satte sig ind og kørte! Fornuftig mand :)

Mig og min ven Jesus!
Tirsdag mødtes vi med 13 andre couchsurfere og hikede gennem en kæmpe regnskov omgivet af nysgerrige aber op til den store Jesus statue, som kigger ud over hele byen. En fascinerende 360 graders udsigt fra én af verdens 7 vidundere, som jeg personligt fejrede med 2 banan-is i træk.
Om aftenen mødtes vi med couchsurferen fra favela-turen og tog på diskotek med live samba-musik. Her festede og dansede vi med en del andre couchsurfere og gik til sidst kolde på Copacabana-stranden.

Onsdag og torsdag blev derfor hovedsageligt brugt på at pleje de sidste 3 dages akkumulerede tømmermænd ved at ligge på stranden under den lyseblå himmels bagende sol og kigge på dam... øhh... fodbold og beachvolley.

Vi forlader nu Rio de Janeiro til fordel for Los Angeles, Las Vegas og New York, som bliver mine sidste stop før jeg vender snuden hjem til Danmark i januar.
En fascinerende by, som pga. atmosfæren, beliggenheden og indbyggerne er røget ind på min liste over yndlingsbyer sammen med Singapore, Sydney og Amsterdam. Det eneste negative er desværre det svære (spontant ordspil - lol) portugisiske sprog og prisniveauet som ligner det danske.

Men lad os slutte på en high note. Simon og jeg glæder os latterligt meget til at tilbringe hele december i USA, hvor vi skal lege med gamle venner, se kendte mennesker i Hollywood, have tømmermænd i Las Vegas, jorde ud til Grand Canyon i egen bil og holde jul og nytår i det store æble... men jeg glæder mig selvfølgelig mest til at kysse min kæreste for første gang i 3½ måned siden vi blev revet fra hinanden i lufthavnen i august uden at måtte sige farvel til hinanden...


Chilling at the beach...

2 kommentarer:

  1. Hej Anders. Bare det var mig... jeg trænger så'en til lidt orlov. Hvor er det skønt at læse om dine rejseoplevelser. Her i DK.. er Line på snart bachelor i Design og flyttet til Nr. Bjert.
    Jeg ønsker dig og din kæreste en dejlig juletid i NY. Glæder mig til at møde hende.
    Mange hilsner og gode ønsker til dig fra Kim og mig.
    Knus Dorthe

    SvarSlet